Wednesday, July 2, 2008

Här kommer fortsättningen

Pratade lite med andra i hamnen och som det såg ut så skulle vi kunna ge oss iväg imorgon, måndag. Martin och Chris på Bavarian skulle till Dover (174 distans).
Upp 3.45 på måndagsmorgonen (okristligt tidigt). Då skulle det vara högvatten och medström. Det var 5 båtar som gav sig av samtidigt (3 svenskar). Vi på Lazy hade olika planer var vi skulle gå, däribland Dover. Vi 21-tiden på kvällen bestämde vi oss för att segla natt och "landa" i Dover tidig förmiddag. I efterhand var det inte så "smart" att nattsegla i infarten till Engelska kanalen. Jag lyckades segla igenom en zon där det var annan fara. Dessa prickar fanns inte med på sjökortet. Otäckt och jag ville inte väcka "kaptenen" som låg och sov. Sedan hände något som förgyllde hela natten. en delfin (eller om det var flera) dök upp och lekte med oss. Bredvid båten och under båten. Synd att det inte var på dagen. Klockan 10 anlände vi till Dover. Det var varmt och soligt (ca 25 gr). Vid 12-tiden gick vi och la oss för att sova ikapp vår "skönhetssömn". Ingen orkade laga mat så vi gick iväg till en restaurang vid marinan. Goda musslor (de godaste på länge). På vägen "hem" till båten kollade vi om Martin och Chris hade kommit, men vi såg dem inte. Nu sitter vi här och tuffar för motor i Engelska kanalen längs Englands kust. Soldis och troligtvis regn i eftermiddag, men vi är ju i England. Lasse håller på att prova watermakern.