Saturday, July 19, 2008

Natt nr 1

Vid 11 tiden gick kapten och la sig. Skönt inga pinnar och fiskebåtar att ta hänsyn till. Läste och tittade på de få stjärnor som syntes. Spanade mot horisonten var 10:e min. Vid halv 2 kom en trött kapten upp. Jag satt kvar en stund. Plötsligt dök det upp delfiner bredvid båten. Små och silverfärgade. De lekte säkert 1 timme med oss. Varför får vi inte se delfiner på dagen. Vi mötte ett fartyg under Lasses vakt. Vi äter frukost innan jag går och lägger mig på morgonkvisten. Känns ganska bra så här efter första natten. Idag (torsdag) får vi sol. dags att bränna näsan igen (vet inte vilken gång i ordningen nu). Vi sitter mest och läser hela dagen. Sover lite i omgångar. Runt lunch ser jag någon konstig vattenkvast ca 10 m från båten. Fattar inte vad det är. Nu ser jag en till ca 20 m från båten samt en stor svart rygg. Valar skriker jag med skräckblandad förtjusning. Tyvärr var fotografen liten saktfärdig så något foto fick vi inte. Längre ut såg vi en hel flock med valar. Sedan hade vi valsökartävling hela dagen. Vi såg fler delfiner och valar under dagen men väldigt långt borta. Natt 2 blev lika innehållsfattig som natt 1. Lite mindre moln och fullmåne som lyste. 1 fartyg under min vakt och inga delfiner. Det kommer mer...

No comments: